Аналіз відкритих даних Чеського статистичного управління свідчить, що за перші чотири місяці 2020 року, попри суттєве зменшення експорту більшості товарних позицій,структура українського експорту до Чехії не зазнала кардинальних змін. Так, за результатами січня-квітня ц.р. обсяги українського експорту до Чехії зменшилися на 22,3% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, а домінантні позиції в структурі українського експорту до Чехії зайняли традиційні товарні позиції:
26011100 «Руди та концентрати залізні неагломеровані», 85443000 «Набори кабелів до систем запалювання автомобілів, літаків, човнів», 26011200 «Руди та 3 концентрати залізні агломеровані», 22072000 «Етиловий спирт та інші спиртні напої, денатуровані, будь-якої міцності», 26140000 «Титанові руди і концентрати», 85444290 «Електричні провідники напругою = 1 000 В, ізольовані, оснащені роз'ємами», 72085120 «Плоскокатані вироби із заліза або нелегованої сталі,шириною> = 600 мм, не опрацьовані», 27111400 «Етилен, пропілен, бутилен та бутадієн зріджені», 85371098 «Дошки, шафи та подібні комбінації обладнання для електричного управління або розподілу електричного струму, для напруги <= 1000 В», 27071000 «Бензол (бензен), що містить> 50% бензолу (крім хімічно визначеного)». Попри зазначене, протягом року в структурі українського експорту дещо збільшилася частка товарів несировинного характеру, що насамперед пов’язане із вимушеним в умовах карантину суттєвим скороченням експорту української сировини.Зокрема, протягом вказаного періоду основою українського експорту залишалася товарна позиція - «Руди та концентрати залізні неагломеровані» (зменшилися на 18,4% у порівняні із аналогічним періодом попереднього року), а її частка у загальній структурі експорту склала 31,1 % (за результатами минулого року – 32,1%, у березні ц.р. - 28,8%). З початку року ціна на вказану товарну позицію збільшилася на 12,8 доларів США (протягом місяця знизилась на 1,7 дол.США) до 94,7 доларів США за тонну та була нижчою за ціну конкурентів з РФ (на 16,4 доларів США) і у понад 3-6 рази нижчою, аніж експортні ціни з Франції, ПАР,Нідерландів, Великобританії та Німеччини. Водночас, ціна української експортної продукції є на 30,9 доларів США вищою, аніж ціна на поставки із Ліберії (здійснювалися у незначних обсягах). Показовим є спроби виходу на чеський ринок турецьких експортерів. Наразі обсяги їх поставок є мінімальними, проте пропонована ціна є демпінговою і суттєво нижчою, аніж пропозиції решти традиційних експортерів. Україна зі значним відривом залишається найбільшим експортером даної продукції до ЧР, забезпечуючи 80,4% поставок у цьому сегменті.Протягом останнього року частка України в поставках цієї товарної позиції до Чехії поступово зменшується (протягом місяця зменшилася майже на 2%), хоча й залишається домінантною. На противагу цьому, у загальній структурі чеського експорту цієї товарної позиції поставки з РФ збільшилися до 15,9%. Другу позицію у структурі українського експорту до Чехії займає товарна позиція «Набори кабелів до систем систем запалювання автомобілів, літаків, човнів»,частка якої у загальному обсязі за результатами січня - квітня 2020 року склала 10,7% (у березі 13,2%). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року обсяги її поставок на чеський ринок скоротилися на 28,3%. Станом на кінець квітня ц.р.середня експортна ціна української продукції становила 21383 доларів США, що суттєво вище цін більшості конкурентів (Румунії у 2,4 разів, Словаччини на 3687 доларів США за тонну, Тунісу на 1127 доларів США за тонну, Болгарії на 3109 доларів США за тонну, Німеччини на 3786 доларів США за тонну; Сербії - менше на 4450 доларів США за тонну. Слід зазначити, що експорт цієї товарної позиції до Чехії є надзвичайно диверсифікованим і за вказаний період забезпечувався з 68 країн світу. При цьому, Україна за обсягами поставок знаходиться на 3 місці,зберігаючи достатньо високу частку у загальному обсязі, забезпечуючи 10,2% імпортних потреб Чехії (10,7% за результатами 1 кварталу ц.р., та 8,9% за результатами 2019 року). Основними конкурентами українським поставників є Румунія, Словаччина, Туніс, Німеччина, Болгарія, Сербія.За результатами січня-квітня ц.р. третє місце у структурі українського експорту до Чехії займає традиційна експортна позиція - ««Руди та концентрати залізні агломеровані», на яку припадає 6,5% від загального обсягу (за результатами першого кварталу ц.р. - 5,6%, а минулого року - 8,3%). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року експорт вказаної товарної позиції до Чехії зменшився на 58,7%. Середня експортна ціна української продукції становила близько 165,5 доларів США за тонну. Показовим є те, що на фоні традиційно монопольного становища України у поставках цієї товарної групи на чеський ринок у звітному на чеський ринок зайшли індійські, польські, російські голландські та американські конкуренти, які потіснили вітчизняних експортерів. Наразі, Україна забезпечує 86,2% усього чеського експорту (за результатами минулого року та 1 кварталу поточного року – 99,9%).Четверту позиція українського експорту до Чехії займає товарна група «Етиловий спирт та інші спиртні напої, денатуровані, будь-якої міцності», різке збільшення обсягів поставок якої розпочалося у грудні минулого року. При цьому, у структурі українського експорту до Чехії за вказаний період на цю товарну позицію припадає 6,5% (за результатами минулого року – 4,4%). Україна стала найбільшим експортером етилового спирту та спиртних напоїв на чеський ринок,забезпечуючи 83,2% усіх експортних поставок (за результатами 1 кварталу ц.р.. 86%). Основними конкурентами на чеському ринку у цьому секторі є сусідні для Чехії держави – Словаччина, Угорщина та Нідерланди. Середня експортна ціна української продукції з початку року є стабільною і становила близько 1091,5 доларів США за тонну, що трохи вище пропозицій основних конкурентів зі Словаччини (на 176,7 дол. США за тонну) та Угорщини (на 165,9 дол. США за тонну), проте менше вартості поставок із Нідерландів.
Джерело: Посольство України в Чеській Республіці